Dag 12 Naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Dag 12 Naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Dag 12 Naar Jasper

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

10 Juli 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

Woensdag 10 juli 2013

Vandaag reizen we naar onze noordelijkste verblijfplaats tijdens deze vakantie. Jasper ligt aan het einde van de rockies. We zijn niet zo vroeg op als gebruikelijk en pakken onze spullen in. In drie kwartier is alles weer ingepakt. Voor we de camping verlaten douchen we nog. Dan zit ons verblijf in het Banff NP erop. Helaas hebben we hier weinig wilde dieren gezien op een aantal Elk na. Erg jammer, want ik had wel gehoopt om een aantal beren te zien. Gelukkig hebben we die in Glacier NP gezien. Voor de reis echt kan beginnen nog wat brood en beleg kopen bij de supermarkt/bakker.

Het is een mooi en zonnige dag als we naar Jasper vertrekken. Onderweg maken we weer een stop bij Peyto lake, omdat het nu een mooie zonnige dag is ipv de regenachtige dag. Snel een foto maken van het meer. Er is net een bus met Aziaten aangekomen, dus het is weer druk bij het uitkijkpunt.

Als we weer op weg zijn, zien we in een keer een zwarte beer de weg over stekken. We rijden er voorbij en keren de auto. Hij is al weer vertrokken in de begroeiing als we er zijn. Helaas niet vast kunnen leggen op de gevoelige plaat. Even later zijn we een groepje bighorn sheep langs de kant van de weg lopen. Héhé, eindelijk ook een big horn sheep in het echt gezien.

Onderweg stoppen we nog een aantal maal om van het uitzicht te genieten. We rijden namelijk bijna 300 km langs hoge bergen. Het dal is hier breed en er is verder niets dan deze weg en de wildernis. Af en toe een camping en een enkele keer iets waar je kunt eten. We komen een bord tegen dat de volgende benzinepomp in Jasper is (150 km verder). Ook bij de Columbia icefields gletscher stoppen we. Ook hier weer een gemengd gevoel. Is het mooi of erg wat we zien. Er staat een foto hoe de gletscher er in 1844 uitzag en hoe deze er nu uitziet. Dat is wel even schrikken. Ik ben benieuwd wanneer er helemaal geen gletscher meer is.

In de middag komen we op de camping Whistlers aan. Het is een mooie ruim opgezette camping. De tent snel opgezet en we vertrekken weer naar Jasper. We willen graag nog een wandeling doen. Hiervoor gaan we naar het bezoekerscentrum en vragen advies voor een wandeling. Het gaat om een wandeling bij Edith Cavell. De kinderen hebben weer een Xplorer boek en na een ijsje genomen te hebben zijn we weg. Het zit niet mee en we kunnen het startpunt van de wandeling niet vinden. Als we eindelijk zover zijn, is het te laat om nog te starten. Terug naar het dorp en daar wat bekijken.

Iiiieeeeeeeeeeep! Vol in de ankers. Een rijtje auto op de autoweg staat stil in de berm. Fotocamera gereed, videocamera gereed. Welke kant kijkt iedereen op. Linkerkant van de weg. Yes, een zwarte beer staat in de berm besjes te eten. Snel foto´s en video maken. Er wordt altijd gewaarschuwd dat als je een beer langs de kant van de weg ziet, dat je niet moet uitstappen. Dus ik stap uit (net als het overgrote deel). Ik kijk om me heen en ik denk dat ik wel veilig ben. Een aantal mensen loop ik er wel uit ;-. Eindelijk heb ik een beer goed op de foto. Ik parkeer de auto aan de linker kant van de weg. Om een nog beter plaatje te kunnen maken. Hmm niet zo'n goede actie natuurlijk op een autoweg aan de linkerkant parkeren. Zo kom ik zeker in aanmerking voor een bekeuring. Ik ga maar snel weer terug aan de andere kant van de weg staan. Nu weer verder naar het dorp.

Het dorp is bij lange na niet zo mooi als Banff, maar toch redelijk groot. We besluiten in de bar Downstream wat te gaan eten. Lisette neemt de Elk en ik de Zalm. De kinderen nemen beide een beef burger. Het smaakt erg goed. Hierna rijden we terug na de camping. Het is een van de weinige keren dat we vroeg bij de tent zijn. Het vuur gaat nog even aan en de marshmallows komen ook weer te voorschijn. Helaas begint het af en toe te regenen en we liggen vandaag vroeg in bed.

• 15 Juli 2013 - 13:17

Monic:

Lieve mensen,
    Even de tijd genomen om weer even in jullie dagboek te lezen, nu natuurlijk ook nieuwsgierig naar de foto van die beer. Klinkt zo lief.....besjes eten. Wat maken jullie toch veel mee! Blijf genieten, schrijven en foto's maken, kom ik een keer kijken bij jullie thuis.
    Veel liefs van mij,
    Monic