Dag 17 Whale Watching in Anacortes - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Dag 17 Whale Watching in Anacortes - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Dag 17 Whale Watching in Anacortes

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

15 Juli 2013 | Canada, Vancouver

maandag 15 juli 2013

Dat valt tegen. Lisette en ik hebben beter geslapen in de tent dan in het hotelbed. Misschien komt het omdat we vroeg op moesten en ons niet mochten verslapen of door de airco die veel geluid maakt. De kinderen hebben er geen last van gehad en hebben heerlijk geslapen. Gelukkig valt de douche niet tegen. Wat een luxe, wakker worden en binnen enkele minuten onder een warme douche kunnen stappen.

Waarom moeten we nu zo vroeg op? Nou gisterenavond hebben we een whale watch tour geboekt. Omdat we niet naar Vancouver eiland gaan, en we toch walvissen willen zien, hebben we gezocht naar een plaats waar dit goed kan. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Island Adventures in Anacortes in de VS. Deze organisatie leek mij het beste. Waarbij de factoren die meespeelde waren, de boot, de kans op walvissen zien en de prijs. Het is een aardig kostbaar uitstapje en als je dan niets ziet, is het toch zonde van het geld. Alle partijen bieden wel een garantie, dat als er geen walvis gezien wordt, je gratis een leven lang mee mag gaan totdat je er een gezien hebt. Helaas wonen we hier niet in de buurt, en in de praktijk zou dat betekenen dat we gewoon ons geld kwijt zijn. Maar om terug te komen, waarom nu zo vroeg op (half zeven) en niet mogen verslapen: Anacortes ligt in de VS en wij zitten nu in Canada. En dan moet je de grens over. Nu heb ik gehoord dat hier veel vertraging kan zijn en dat die amerikanen allemaal lastig doen, lastige vragen en auto onderzoeken. Daarbij komt dat het maandag ochtend is en ik heb geen idee hoe de spits hier is. Te laat komen is geen optie, want de boot die wacht niet op ons als we te laat zijn.

Gelukkig zijn we op tijd wakker en zitten we om kwart over zeven in de auto. Om 10 uur worden we verwacht in Anacortes en hebben twee uur en drie kwartier voor een rit van één uur en 35 minuten. De ochtend spits valt mee en kwaaie pier bij de grens met de VS, blijkt een heel aardige man te zien. Dus alweer een aardige douanier. Als dat over twee dagen weer zo is, dan weten we het zeker. Die douaniers zijn gewoon geschikte mensen. Maar niet te vroeg juichen natuurlijk. Nog geen tien minuten duurt het oponthoud bij de grens en we rijden weer. We gaan op tijd komen en hebben daarom tijd voor een subway broodje en een koffie van een koffie drive thru zaak. Ruim op tijd zijn we bij de organisatie en we checken ons in. Nog snel wat boodschappen doen en om half elf mogen we op de bood. De bedoeling is dat we om elf uur wegvaren, maar we wachten nog 10 minuten op een aantal gasten. In totaal zitten er 110 mensen op de bood (er kunnen er 149 op). Wij zitten op het bovendek heerlijk in het zonnetje. Omdat het koud kan zijn, hebben we genoeg kleren bij ons. Voorlopig hebben we die nog niet nodig en smeren we ons alvast maar in met zonnebrand.

De tour duurt vijf tot zes uur en we hopen dat we orca's gaan zien. En natuurlijk niet een vinnetje boven het water en dat was het, maar toch wel wat meer. Van de kou is gelukkig geen spraken, dus heel veel laagjes kleding hebben we nog niet nodig. Na anderhalf uur hebben we nog niet veel gezien. In de verte een paar zeeleeuwen op een rots en een Amerikaanse zee arend boven de boot. Het zal toch niet zo zijn dat dit het was voor vandaag. Dat zou wel karig zijn. De kapitein vaart naar een gebied waar gisteren ook een aantal orca's gezien zijn. Van een andere kapitein heeft hij gehoord dat ze vandaag daar ook de orca's gezien hebben. Nou, hopen dan maar dat dit ook zo is.
En ja hoor, we hebben geluk. Na lang varen zien we een groep (familie) orca's. Het zijn er ongeveer zeven. We blijven enkele uren bij de orca's in de buurt. Het is een heel mooi gezicht om deze dieren te zien. Er zit ook een grote orca bij, want deze heeft echt een reuze vin. Orca's kunnen wel ouder dan 95 jaar worden. We blijven voor mijn gevoel wel enkele uren bij de orca's. De boot mag de orca's slechts benaderen tot een afstand van 100 meter. Maar als de orca dichterbij komt, dan moet de motor uit en kan de afstand kleiner worden. Dit gebeurd bij ons ook en volgens mij waren een paar orca's van de groep op een 25 meter afstand. Een van de mooie dingen die we gezien hebben, zijn twee zeehonden op een losstaand zeerotsje van enkele vierkante meters. Wij zijn niet de enige die dit gezien hebben, de orca's namelijk ook. Deze cirkelen er omheen en proberen de zeehonden in de zee te krijgen. Op een gegeven moment zijn de zeehonden in de zee, maar ze zijn even zo snel weer op de rots. De zeehonden hebben vandaag geluk. Dit was ook een ongelofelijk mooi gezicht. Doordat ze orca's dichterbij kwamen en we daardoor niet konden varen wordt het een lange tocht. Op de terug weg zien we nog een amerikaanse zee arend en dicht bij de haven een aantal keer een vin van een Harbor Porpoise. In de haven zien we nog een harbor seal en dan zijn we weer aan wal. De tour duurde iets meer dan zes uur en was super. Ik denk dat ik meer dan 500 foto's heb gemaakt, waarvan ik hoop dat er 10 mooie tussen zitten. We hebben helaas geen orca helemaal los zien komen en in het water zien plonzen, maar het was echt een mooi gezicht. Wij waren de enige boot op deze locatie. De andere boten van andere organisaties zaten ergens anders en we horen dat die drie orka's hebben gezien, met heel wat meer boten er omheen.

Onderweg naar Vancouver eten we nog pasta bij de Pizza hut en het is alweer ruim negen uur als we in ons hotel aankomen. In ons hotel beleven we een wat minder moment. Veerle heeft haar beren portemonnee in het hotel achter gelaten met daarin de 20 dollar van de bearspray verkoop. Correctie, ondertussen zit daar nog maar 10 dollar in. Rara hoe kan dat. Bram en Veerle zijn er 100% zeker van dat daar gisteren avond nog 20 dollar in zat. Ik vind het een lastige situatie, want het is een stevige beschuldiging en je moet wel zeker van je zaak zijn. Veerle is in tranen en zegt dat Bram de resterende 10 dollar wel mag hebben. Bram op zijn beurt vindt het triest dat het gebeurd is en maakt zich geen zorgen over wie nu wat krijgt. Hij troost Veerle. Een stukje kind is vandaag verloren gegaan. Weg naïviteit, vertrouwen in de eerlijkheid van mensen. Het oprechte, pure vind ik het leukst aan kinderen. Boos is boos, blij is blij. Naïef zijn mag geen slechte eigenschap zijn. Misbruik maken van anderen is een slechte eigenschap. Ik verlies liever een keer 7,5 euro, dan dat ik een cynisch kind krijg dat niemand meer vertrouwd. Helaas heb ik daar slechts beperkt invloed op. Financieel gaat het nergens over, 7,5 euro. Principieel wel, alleen de gevolgen van mijn beschuldiging kunnen groot zijn en omdat ik het niet zelf gezien heb, ben ik toch terughoudend. Nou op naar de receptie dan maar om dit te melden. Samen met de kinderen vertel ik het verhaal en geef ik aan dat ik met een vervelende situatie zit. Hij geeft aan dat hij het opneemt met de manager. Die is er morgen vroeg weer. Wordt vervolgd. Het is nu half een. Nog even online zetten en dan toch echt naar bed. Hopelijk gaat het slapen nu beter. De rest heeft er geen moeite mee.

• 16 Juli 2013 - 19:31

Eric De Haas:

Hallo Lisette, Maurice, Bram en Veerle,

Wat maken jullie veel mee daar in de VS en Canada! Erg leuk om jullie avonturen te lezen. Na de vakantie wel even bijkomen, lijkt mij. Gelukkig kan Maurice maandag al mail lezend zijn hoofd af en toe.......
    Wolter heeft al heel wat keren geprobeerd om te face timen met Bram, maar op een kort succes na niet gelukt. Met al jullie kampeeravonturen (= geen wifi) snap ik dat. Wij hebben in het mooie Italië veel zon en strand, en een klein beetje regen. Hoop dat jullie volgende dagen ook mooi zijn. Veel plezier en tot begin augustus.

Groet, Sibylla, Eric en Wolter