Montreal - Reisverslag uit Alburg, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Montreal - Reisverslag uit Alburg, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Montreal

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

12 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Alburg

Vrijdag 12 augustus 2016 Montreal

Vannacht heeft het flink geregend en dat is nog niet zo erg, maar nu regent het nog steeds. En dat is wel minder leuk. Ik blijf maar wat langer liggen, want in de regen uit de tent kruipen is niet fijn. Maar ja, als het blijft regenen, dan moet je wel. Dus uit de tent en snel naar de douches. Als ik klaar ben met douchen, regent het niet meer, het giet. Terug bij de tent, ben ik ongeveer net zo nat als toen ik onder douche uit kwam. We gaan maar even in de auto zitten. Gisteren heb ik een brood gekocht en nu regent het. Ik heb geen zin om hier te gaan ontbijten. Dat eitje wordt vandaag niet door mij gebakken. Het besluit is genomen, we rijden naar de Subway, kopen daar een broodje en dan zal het wel gestopt zijn met regenen als we weer bij de tent zijn. Dus niet. In de regen ruimen we de tent uit en pakken we de tent in. We hebben geen tijd om alles netjes in te laden en gooien alles in de auto.

Vandaag gaan we naar Montreal voor een kort bezoek. De auto parkeren we in het Forum van Montreal. Dit is een bioscoop en het was eerst de ijshockey arena van de Montreal Canadians tot 1996. Het is een heel belangrijke plaats in de ijshockeywereld, omdat er hier 24 Stanley Cups zijn gewonnen. Nu is de hal omgebouwd tot bioscoop, met een aantal verwijzingen naar het verleden..

We lopen de Rue Sainte Catherine af en in deze straat zitten allerlei verschillende winkeltjes, ketens, maar ook kleine restaurantje. Ziet er gezellig uit. Ons wandeling brengt ons daarna langs Edifice waar de maatschappij Sun Life in gevestigd is. Dit kolossale gebouw was vroeger het grootste gebouw van het Britse Rijk. De oplevering van dit gebouw was in 1918. Daarna lopen we verder naar de Cathédrale Marie-Reine-du-monde. Dit is een kleinere kopie van de Sint Pieter in Rome. Het is een mooi licht gebouw.

We lunchen bij de 1000 de la Gauchetière. In dit gebouw zitten winkels en kantoren, maar onderin zit er ook een schaatsbaan. Om de schaatsbaan heen zitten verschillende eettentjes. Hier bestellen we een broodje en een salade. Daarna lopen we verder onder anderen via de Rue St Jacques. In deze straat staat veel oude gebouwen en tot 1970 was hier de beurs van Canada gevestigd. Als we de Bank of Montreal bereikt hebben stoppen we. Aan de overkant ligt de Basilique Notre Dame. Hier staan ook 2 koperen beelden aan weerskanten van het plein. Aan de kant van de bank staat een vrouw in een Channel pakje met een poedel die beledigd kijkt naar de bank van Montreal, wat staat voor de Engelse macht. Aan de andere kant staat een Engels man met zijn pug (mopshond) die met een superieure blik naar de Notre dame kijkt. Wat staat voor de religieuze invloed op de Franse Canadezen.

Nu gaan we de Notre Dame in. Op het moment dat wij binnen komen wordt het orgel bespeelt. Wat een bombastisch geluid komt daaruit. Het is een ontzettend mooi gebouw van binnen. Veel donkerder dan de eerdere kerk, maar het bruine hout en het blauwe licht daarachter geven een heel bijzonder sfeertje. Het is hier goed vol met toeristen en voelt totaal niet als een religieuze plek door de hectiek die hier heerst. Toch blijft het mooi van binnen en van buiten. Omdat we vandaag terug naar de VS gaan, lopen we terug. Er is nog genoeg te zien hier maar dat wordt dan een volgende keer. Om kwart voor vijf zijn we terug bij de auto en zetten onze koers naar Grand Isle in Vermont. Voor de grens koop ik van mijn laatste Canadese dollars nog benzine en dan zijn we klaar om Canada te verlaten.

Maar nu stokt de reis. We staan stil voor de grens met de VS. De tijd dan maar gebruiken om mijn dagboek bij te werken. Ondertussen is het 19:20 en we staan nu al een uur in de file. Dat wordt een latertje.

Het schiet hier totaal niet op, rond kwart over acht, half negen draaien we om en gaan in de rij staan om Canada weer in te komen. Deze rij is veel korter en schiet wel op. Om kwart voor negen zijn we weer terug in Canada en nu gaan we via de snelweg de grens over. Een rij van drie auto’s voor ons en binnen vijf minuten zijn we in de staat New York in de VS. Het is nu negen uur en pik donker. Nu snel op zoek naar een slaapplaats. We zien een motel en vragen naar de kamerprijs. Te duur en besluiten verder te rijden. Om half tien komen we bij aan bij Goose point campground in Alburg Vermont. Ook hier is het pikdonker en er is niemand meer bij de receptie. Er hangt een briefje dat ons verwijst naar het stenen huis naast het terrein. Hier gaan we naar toe en gelukkig mogen we op deze camping onze tenten opzetten. Binnen tien minuten staan de tenten en zijn ze ingericht en kunnen we slapen.