01 Op naar Scandinavië - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Maurice Staps - WaarBenJij.nu 01 Op naar Scandinavië - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

01 Op naar Scandinavië

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

15 Juli 2017 | Denemarken, Kopenhagen

Zaterdag 15 juli 2017 Op naar Scandinavië.

Wat vind ik muggen toch een k-beesten. Ja ik weet heet, waarom ga je dan naar scandinavie. Het is onze eerste avond in Scandinavië. Er zijn hier muggen en kleine vliegjes, het stikt er niet van, maar toch meer dan me lief is. Morgen gaat meteen de Deet op.

Wij zijn geen van alle ooit in Scandinavie geweest. Dit jaar vonden wij het tijd om daar verandering in aan te brengen. Het plan is om het maar meteen goed te doen. Via Denemarken en Zweden willen we naar de noordkaap rijden en dan langs de kustlijn vaan Noorwegen weer afzakken naar beneden. Het belooft een flinke rit te worden, waarschijnlijk meer dan 7000 km.

Het rondtrekken/reizen vinden we leuk. De bestemming is niet het doel, de reis daar gaat het om. We zullen veel in de auto zitten. Vooral in het begin willen we flinke stukken afleggen, zodat we daarna minder kilometers per dag hoeven te maken. Mijn vakantie dagen zijn ook niet onbeperkt.

Eerst terug naar vanochtend. Voor mij gaat de wekker om 3:25. Echt veel geslapen heb ik niet, gisteren eerst nog wat laatste dingen doen en iets na twaalf uur duik ik mijn bed in. Toch een aantal uren mijn ogen dicht kunnen doen en dat is prettig. De laatste spullen stoppen we in de auto en om 04:00 vertrekken. Dit is zo’n beetje onze standaard tijd om op vakantie te gaan. Voor ons hoort dit er gewoon bij. Het is rustig op de weg en de reis gaat voorspoedig door Nederland en een gedeelte van Duitsland. Maar net voor Hamburg komt er verandering in. Werken aan de weg en verschillende kleine ongelukjes zorgen er voor dat we vaak stilstaan een langzaam rijden. Via een sluiproute steken we de grens met Denemarken over bij Flensburg, zodat we een stukje file ontwijken. Daarna via Kolding naar Odense en dan naar Kopenhagen. Het water de Grote Belt steken we over via een tolbrug. De hele reis is het erg druk.

Keuzes maken kan lastig zijn. Wij kiezen ervoor om een heel klein stukje van Kopenhagen slechts te bekijken. We rijden door de stad en deze ziet er mooi uit. Mooie brede straten, afwisseling van oude en nieuwe gebouwen. Het is jammer dat we er niet meer tijd in kunnen doorbrengen. Wat mij opvalt in het verkeer is dat de verkeerslichten niet zo strak geregeld zijn als in Nederland. Ik had het toch wel soortgelijk verwacht. Bijvoorbeeld rechtdoorgaand en afslaand verkeer hebben beide groen. Hier wordt nog meer door rood licht gelopen. Dus wel opletten. We rijden niet zomaar door de stad. Nee, we willen één ding gaan bekijken en dat is het beeld van de kleine zeemeermin. Het weer is overigens heerlijk, lekker zonnetje en ongeveer 25 graden. Als we de auto geparkeerd hebben lopen we een paar honderd meter naar het beeld. Het is er druk met de toeristen, die allemaal op de foto willen met de zeemeermin. En wij horen daar ook bij. Na het beeld bewonderd te hebben, gaan we terug naar de auto.

Onze eerste keer in Denemarken heeft nog geen halve dag geduurd. We rijden verder. Over de brug gaan we richting Malmö. Op naar Zweden. Het is leuk om de brug in het echt te zien, die Denemarken en Zweden met elkaar verbind. We kennen de brug natuurlijk uit de gelijknamige serie. In Zweden is het een stuk rustiger. Ondanks dat we op veel stukken niet harder mogen dan 110 of 100, rijdt het wel relaxed, zonder file. Morgen gaan we Stockholm bezoeken. Om dan niet te veel te hoeven rijden, rijden we vandaag wat verder door. Daarom is ons oog gevallen op Camping Värnamo. Deze ligt niet al te ver van de snelweg. Vandaag hebben we er ongeveer 1250 km opzitten en rond 20:30 zijn we er en er is gelukkig nog plaats voor ons. We krijgen een mooi plekje waar we onze tenten kunnen neerzetten. Nog een soepje om het beetje honger te stillen en dan kunnen we nog ff relaxed buiten zitten. Oh nee. Die rot muggen.