02 Stockholm - Reisverslag uit Vallvik, Zweden van Maurice Staps - WaarBenJij.nu 02 Stockholm - Reisverslag uit Vallvik, Zweden van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

02 Stockholm

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

16 Juli 2017 | Zweden, Vallvik

Zondag 16 juli 2017 Stockholm

Het was weer koud vannacht. Koude voeten hielden me af van een lekker nachtrust. Het is na acht uur als we op staan. Lekker douchen en de spullen inpakken en dan zijn we weer klaar voor vertrek, Lisette koopt wat broodjes en deze eten we op met een gekookt eitje. Dat gaat er wel in.

Het weer is goed, voor waar we zitten ;-). Het is droog en niet te koud. Rond half tien zijn we klaar met ons ochtendritueel en vertrekken we. Het is 400 km rijden naar Stockholm en het is een relaxed ritje. Op deze Zondag ochtend zijn er weinig auto’s op de weg en zonder enige vertraging rijden we op de cruisecontrole naar Stockholm. Dat is een groot verschil met gisteren. De is breed en we rijden hoofdzakelijk tussen de bomen door. Af en toe staat er een groot industrieel gebouw, maar voor de rest zijn het bomen, bomen en nog eens bomen. Onderweg hebben we een buitje, maar als we om 13:30 aankomen in Stockholm is het lekker weer. Een graad of 22 en zonnetje met wat wolken. We parkeren onze auto dichtbij het gemeentehuis. Vanaf hier verkennen we het centrum.

We lopen langs het gemeentehuis, en klein parkje, aantal kerken, het paleis en nog een aantal mooie plaatsen. Een leuke aardige wandeling die we zo maken. Onderweg stoppen we bij een Starbucks, om een van een lekker koffie te genieten. Rond vijf uur begint het te regenen en we lopen terug naar onze auto. Stockholm is een mooie stad, met een hoop oude gebouwen, maar ook moderne gebouwen. De stad voelt relaxed aan.

In de auto, vertrekken we weer richting het noorden. Dat is nog eens makkelijk navigeren, nagenoeg continue naar het noorden rijden. De planning is om naar camping Wallviks te rijden, deze ligt een kleine 180 km te noorden van Stockholm en zo zijn we weer een stuk verder noordwaarts. De regen wordt niet echt veel minder en we krijgen ook wat flinke buien. Iets na acht uur zijn we op onze camping. Het is een kleine knusse camping aan de Botnische golf. De regen is grotendeels over en we kunnen onze tenten droogopzetten en ook de luchtbedden opblazen, zonder dat ze nat worden. Daar zijn we al blij mee. Met een graad of 15 is het wel fris. Onze tent staat op luttele meters van het strand. De eigenaar zegt dat we vanuit onze tent de zon kunnen zien opkomen. Dat zal vast een mooi gezicht zijn, alleen ik denk/hoop dat we dit niet zien. De zon komt morgen namelijk om 3:47 op. Dat is toch iets of wat te vroeg.

Omdat het niet echt heerlijk weer is en deze camping de mogelijkheid heeft om binnen te koken en zelfs ook te eten, doen we dat. Best wel relaxed zo. Omdat de zon laat ondergaat, duurt het ook even voor de muggen te voorschijn komen. Pas om half elf hoor ik ze zoemen als ik dit verslag aan het typen ben. Om elf uur kun je met het daglicht nog een boek buiten lezen. Toch sluit ik nu af en ga naar bed. Hopelijk een niet al te koude nacht en of het kabbelende water er voor zorgt dat we lekker inslaap vallen, of vannacht naar het toilet moeten, dat weet ik nog niet.