06 Noorwegen. - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Maurice Staps - WaarBenJij.nu 06 Noorwegen. - Reisverslag uit Karasjok, Noorwegen van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

06 Noorwegen.

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

20 Juli 2017 | Noorwegen, Karasjok

Dag 06 Donderdag 20 juli Noorwegen.

Je went aan de kou. Vannacht goed geslapen en we zijn blij met onze licht dichte tenten. Als we die niet hadden, dan leek het of je overdag in bed lag. Het is gelukkig droog en na een lekkere maar veel te lange douche pakken we onze spullen in, ontbijten en gaan weer onderweg.

Nog steeds rijden we naar het noorden en we willen over de grens in Noorwegen overnachten. Dan is het nog een 300 km naar de Noordkaap. Onderweg stoppen we een aantal keer om wat inkopen te doen. Ik had verwacht veel dennenbomen te zien, maar het zijn vooral loofbomen. De weg loopt regelmatig langs kleinere en grotere wateren Als je hier een afslag neemt, dan kom je in de echte wildernis. Daar zul je niemand tegenkomen. Dat is een mooi stukje natuur, wat bijna nergens meer te vinden is in west europa.

Voor het eerst zien we rendieren onderweg. Eerst een aan het grazen langs de weg en daarna een kleine kudde met enkele jonge dieren. Een stuk verder bij een stad zien we weer een aantal aan de kant van de weg. Luttele seconden later zien we een vos de weg oversteken. Het heeft even geduurd, maar nu hebben we toch wat wild gezien.

Op de grens met Noorwegen tanken we nog wat. De ondernemer weet dat de diesel in Noorwegen flink duurder is en heeft de prijzen hier ook omhoog gebracht. In Karasjok is een camping waar we zullen verblijven. De ontvangstruimte ziet er heel netjes uit, er staat alleen slechts 1 andere tent. De rest zijn een paar huisjes en campers/caravans. Wij zetten onze tenten op een grasveldje, waar we alleen staan. Kunnen we ook nog lekker even voetballen. Het is hier 12 graden, maar omdat het nauwelijks waait, voelt het niet koud aan.

Voor het avond eten gaat de barbecue aan en we gooien er wat worstjes op. Na het avond eten gaan we naar een grote tipi tent waarin een vuur is gestookt. Hier zitten we omheen, op bankjes met rendierhuiden. Het is hier heerlijk warm en voorlopig willen we hier niet weg. Er komen meerdere mensen hier en het is heel gezellig. Finnen, Zwitsers, Noren en Belgen zijn er gedurende de avond.en hiermee raken we in gesprek. De man van het vuur verteld dat het hier in de winter 45 graden onder nul is. Dat is iets te veel van het goede voor ons. Deze tent is het mooiste onderdeel van de camping. Een mooie plek om mensen te ontmoeten. Om half elf gaat de tent helaas dicht en moeten we eruit.