07 Nordkapp. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Maurice Staps - WaarBenJij.nu 07 Nordkapp. - Reisverslag uit Russenes, Noorwegen van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

07 Nordkapp.

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

21 Juli 2017 | Noorwegen, Russenes

Dag 07 Vrijdag 21 juli Nordkapp.

Gisteren hebben we voor het eerst buitenlands geld vastgehad. Tot die tijd hebben we alles met de pin of met een creditcard betaald. Maar hier hebben we Noorse kronen nodig om te douchen. Gisteren hebben we 2 euro om voor 20 Noorse kronen gewisseld. Dat is een goede deal en daarmee kunnen we ieder 4 minuten douchen.

Bram heeft geluk, hij heeft langer kunnen douchen. Bij zijn douche hangt de automaat buiten de douchecabine. Als hij er onder staat hoort hij iemand er geld in gooien en daarna aan de klink zitten. Dat zijn 4 minuten extra.

Voor het laatst hoeven we niet echt na te denken waar we naartoe gaan. We gaan namelijk weer naar het noorden. Ons doel voor vandaag is de Nordkapp. Het noordelijkste puntje van het Europese vaste land. Als we net de camping hebben verlaten zien we de eerste bergtoppen die met wat sneeuw zijn bedekt. Het landschap is hier erg mooi. Na iedere bocht zien we weer een mooi stukje van Noorwegen. Bergen (met sneeuw) vinden wij toch altijd heel mooi om te zien.

Als we langs het Porsangenfjord rijden schijnt de zon en is het heerlijk. Het is eb en we gaan uit de auto en lopen een stuk in de bedding van het fjord. De kinderen zijn lekker in het water en in de modder aan het spelen.

De reis gaat weer verder en de laatste 100km of zo, zien we bijn geen bomen meer. De laatste 7 kilometer naar de Nordkapp rijden we in een keer in de mist. Deze gaat ook niet meer weg. Ook bij de Nordkapp wordt entree gevraagd en ondanks dat het dichte mist is, doen we het toch. Het uiterste puntje ligt op ongeveer 300 meter hoogte en door de dichte mist kunnen we slechts 25 tot 50 meter van ons afkijken. Helaas geen uitzicht op de Barentszzee of op het omliggende gebied. Wel zien we de globe staan en daar moet natuurlijk een foto bij gemaakt worden. Daarna snel terug naar binnen, terug in de warmte. Hier bekijken we het winkeltje en tentoonstellingen. Het weer klaart voorlopig niet op, dus we gaan nu weer terug. Terug naar het zuiden, weg van de 71e breedtegraad. Voorlopig zullen we nu dichter bij de Noordpool komen dan nu, namelijk 2080km.

De weg terug is identiek aan de heenweg, het ziet er alleen wat grauwer uit. In Russenes zetten we onze tent neer. Dit is de minste camping die we tot nu toe gehad hebben. Aan de doorgaande weg, alleen maar campers en caravans (op 1 tentje na), heel heel heel veel muggen en slechte/verwaarloosde voorzieningen. Na bed en morgen snel weg hier.