Dag 02 Statue of Liberty - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Dag 02 Statue of Liberty - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Dag 02 Statue of Liberty

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

26 April 2015 | Verenigde Staten, New York

Een nachtje slapen kan een mens goed doen. Ook al is het maar een uur of zes. Rond een uur of vier was er wat lawaai buiten, waar ik wakker van ben geworden. Maar na een minuut of 10 loopt het groepje door en is het weer enig zins rustig. Gelukkig val ik weer in slaap en wordt rond zeven uur weer wakker. Tot acht uur blijven we wat in ons bed liggen en daarna is het opstaan.

Brian geeft ons samen met zijn vrouw Arlette uitleg over hoe we naar Battery Park moeten komen. Appartement uit en een blok of zeven verder is de metro met een persoon achter de balie. Dat is misschien wel handig voor een eerste keer in NY. En inderdaad dat is wel handig. We vragen advies wat voor kaart we het best kunnen nemen. Ze laat ons kiezen of onbepert reizen voor 31 dollar pp, voor 4 dagen, of een kaart kopen en deze opwaarderen met een bepaald bedrag. We doen dat laatste, 1 kaart en we zetten er 50 dollar op. Dit zorgt voor een tegoed van 55,50.Ook hier worden we weer perfect geholpen en ze helpt ons zelfs bij de automaat om de kaart te verkrijgen.

Iets na tienen zijn we weer boven de grond en volgen we de bordjes voor de Ferry naar het Vrijheidsbeeld. Lisette loopt met de tickets die we in Nederland besteld hebben in haar hand en we worden zonder dat we iets zeggen al doorverwezen richting de ingang. De tickets hebben we een maand van te voren besteld in Nederland en toen waren we al te laat voor Crown tickets. We kunnen dus niet in de kroon van het Vrijheidsbeeld, maar wel in de sokkel. Het is heerlijk weer, lekker zonnig, maar zeker niet te warm. Iets na tienen zitten we op de boot. Als de boot gaat varen, is het wel fris. We vertrekken en hebben een mooi uitzicht van Manhattan. De eerste stop is het vrijheidbeeld en als we aankomen op Liberty Island, dan gaan we eerst naar Manhattan kijken. Super mooi uitzicht. De freedom tower steekt er bovenuit en je hebt geen besef dat dat ding zo ontzettend hoog is. Alle gebouwen zijn hoog. Rechts van Manhatten zien we de Brooklyn bridge.

We doen het rustig aan en gaan naar de ingang van de sokkel van het Vrijheidsbeeld. De tassen moeten in een kluisje en daarna moeten we door een luchthavenachtige screening. Riemen jassen camera etc door de scanner. Alles goed en we mogen door. Bij de deur staat een zwaar bewapende beveiliger met een M16 of iets degelijks. We lopen naar boven, via het museum. In de hal staat een oude vlam van het Vrijheidsbeeld. Deze is een aantal keren vervangen. In het museum wordt uitgelegd hoe het Vrijheidsbeeld is ontstaan. Waar deze op gebaseerd is en hoe dat ze gemaakt is en gerestaureerd. Daarna lopen we een hoop trappen omhoog naar het uitkijk punt van de sokkel. Ook hier weer een mooi uitzicht op Manhattan. Van het Vrijheidsbeeld kun je vanaf hier weinig zien, omdat je er pal onder staat. Terug naar beneden en uit de sokkel. In het gebied hier onder heb je een beter zicht op Lady Liberty, even nog een klein stukje naar beneden. Oh nee, vanaf hier kan ik niet naar de voorkant. Weer een paar treden terug om naar de voorkant te lopen. Nog 2 treden te gaan en ik kom een vrouwelijke parkwachter tegen. “Waar gaat u naar toe”, nou ik ben verkeerd gelopen en wil graag naar de voorkant. “Dit is alleen naar buiten u kunt niet terug”. Het betreft slechts 2 treden. “Nee”. Heerlijk zeg. Wat een kansloos, regeltjes persoon. Bram en ik lopen weer naar beneden, gaan rechtsaf en lopen weer de tig treden naar boven en meteen weer naar beneden. 10 minuten verder zijn we weer op hetzelfde punt als eerst, alleen 2 treden hoger. Snel naar de voorkant en daar nog wat foto’s maken. Het is echt een heel mooi plaatje, zeker op deze mooie dag.

Als we helemaal beneden zijn, dan zien we de dames weer en gaan we in de souvenir shop kijken. We kopen onder andere een kroontje van het Vrijheidsbeeld voor Veerle. Ziet er erg schattig uit. Met zijn alle nog een rondje naar de voorkant en dan weer via een andere souvenir shop naar de boot. Nu, gaan we naar Ellis Island. Hier kwamen de immigranten aan tot in de jaren vijftig. Onder weg hiernaar toe, springen dolfijnen voor de boot door het water. Grapje, alleen wat vogels gezien bij de boot. Op Ellis Island lopen we door het museum en door de ontvangsthal. Het is een mooi gebouw en op maquettes zien we hoe het gebied gegroeid is door de jaren heen. Nadat de migranten niet meer hier werden ingeschreven is het in de jaren vijftig in verval geraakt. Vanaf de jaren tachtig is het weer opgeknapt tot wat het nu is.

We vallen om van de honger en we nemen de boot terug. Nu is het een stuk frisser en de zon zit af en toe achter de wolken. Weer aan wal nemen we eerst een hot dog met mosterd bij een Sabrett standje. Lekker om de trek te stillen. Dit soort karretjes staan echt overal door de stad. Je kunt bijna geen 100 meter lopen zonder er een te zien. Nu weer wat in onze maag hebben gaan we door. We willen een wandeling gaan maken door lower Manhattan, daar waar het allemaal begon. Als eerste even rusten in een parkje “Bowling Green” en kijken hoe we het gaan aanpakken. In het parkje nemen we plaats op een bankje en bekijken de boekjes. Het is hier lekker zitten, tussen de tulpen en de duiven die rondvliegen. Net voor we klaar zijn om te vertrekken is het raak. Flllllatssssssss. Een duif heeft raak geschoten en Lisette geraakt. Hmmm niet echt leuk, maar Veerle ziet er de humor wel van in. Na verder opgefrist te zijn, gaan we nu echt op stap. Een klein stukje terug op zoek naar het Netherlands Monument, waar we schijnbaar langs gelopen zijn. Het vinden gaat niet soepel en uiteindelijk zien we het. We snappen ook wel waarom we het niet konden vinden. Het wordt gerestaureerd, of dat hoop ik. Het is een vlaggenmast met daar onder iets van koper eraan, met een windmolen erop. Het ziet er niet echt sjofel uit. Ik hoop maar dat er iets ontbreekt.

In het onderste gedeelte van Manhattan, zijn wat oudere straatjes waar verschillende barretjes zitten. We zien onder een wolkenkrabber ook de resten van een oude muur liggen. We lopen door via verschillende straatjes naar Wall Street. We komen zo langs het gebouw van de NYSE. Zoals met zoveel in NY is het leuk om dat wat je in de film ziet, ook daadwerkelijk in het echt te zien. Wat ik nog graag wil zien is de Bull of Wall Street. Die grote stier, ik had verwacht deze hier ook ergens tegen te komen. Helaas hoor ik dat deze bij the Bowling Green staat. Inderdaad het parkje waar we zijn begonnen. Snel in een rechte lijn er naar toe lopen. Pff wat is het druk om die stier. Het is onmogelijk om een foto te maken zonder mensen erop. Veerle en Bram wurmen zich er tussen en ook snel een foto met die twee en de stier (en wat andere mensen).

Nu de weg terug en lopen we naar het WTC memorial. Waar de Twin Towers hebben gestaan, staat nu voor iedere toren een gigantische leegte. Aan de rand staan de namen van de personen die omgekomen zijn in de aanslag. Dit zijn niet alleen de mensen uit de torens, maar ook de mensen van de hulpdiensten en uit de vliegtuigen. Het is een gigantisch gat, waarlangs water naar beneden stroomt en daarbinnen nogmaals. Je kunt de bodem hiervan niet zien. Erg indruk wekkend. Ook hier is het weer druk met politie en beveiliging. Als je op de gedenkplaten met de namen gaat zitten of hangen, dan wordt je gevraagd dat niet te doen. Begrijpelijk.

Aan de overkant staat de freedom tower. Jeetje wat is dat ding groot en toch blijft het moeilijk te bevatten hoe groot. Als ik het goed begrepen heb staan er nu al twee torens en zijn ze met de derde bezig en moet aan de vierde nog begonnen worden.

Verder noordwaarts nu. Langs het Woolworth Building en City hall lopen we richting de Brooklyn Bridge. Ondanks dat we al wat kilometers in de benen hebben besluiten we toch verder te lopen. We gaan over de Brooklyn bridge. Deze brug uit 1883 was de langste hangbrug uit die tijd en de eerste die van staal was gemaakt. Het is weer een lekker stukje lopen, maar heel erg mooi en druk, want schijnbaar vinden meer mensen dit leuk om te doen. Aan de rechterkant zien we in de verte het Vrijheidsbeeld staan. Aan de overkant van de brug besluiten we om maar door te lopen en geen metro meer te pakken. We lopen richting Fulton street wat een grote winkelstraat is in Brooklyn. Maar omdat het Zondag is en al laat zijn de meeste al dicht. We nemen een snelle hap, en gaan dan verder. Ondertussen is de zon al onder (kwart voor acht) en vind ik het best spannend in deze onbekende buurt voor mij. Ons appartement is makkelijk te vinden en na nog een boodschap gedaan te hebben in de supermarkt zijn we weer thuis. Nu de beentjes omhoog want we hebben het gehad.