Tadoussac - Reisverslag uit Tadoussac, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Tadoussac - Reisverslag uit Tadoussac, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Tadoussac

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

09 Augustus 2016 | Canada, Tadoussac

Dinsdag 9 augustus 2016 Tadoussac

Voor het ontbijt hoor ik een raar geluid van een vogel. Het blijkt er niet een te zijn, maar drie. Op de plaats tegen over ons, zitten drie spechten in de boom. Dat is een goed begin van de ochtend. Het brood is op en dus eten we pancakes als ontbijt. De kinderen klagen hier niet over. Vandaag willen we gaan Whale watchen. Met de boot op zoek naar walvissen. Bij de camping gaan we een plaats reserveren, maar voor vandaag is alles vol, dan maar een dag later. Ook hier is het al vrij vol. Alleen nog plaats om negen uur en half vijf. Negen uur wordt het.

Terug bij de tent bedenken we wat we vandaag gaan doen. Niet te veel is het plan. Het wordt walvissen kijken vanaf de kant. Hiervoor gaan we naar het Parc marin Saguenay in Les Bergeronnes. Onze nationale parken pas van Canada is ook hier geldig. Het is slechts een klein parkje met een vuurtoren en informatie over de vuurtoren en de walvissen die hier voorkomen. Daarnaast is er een pad naar de kust vanaf waar je hopelijk walvissen kunt zien.

Als we uit het bos komen, heeft de wind vrij spel en is het vrij fris. We lopen naar de rotsen en gaan daar zitten. De rotsen zijn warm van de zon, maar de wind maakt het dus fris. Nu is het wachten. Ik ben benieuwd of we wat gaan zien. De tijd gaat voorbij en we zien niets. Ja, schuimkopen op de golven, een paar meeuwen, aalscholvers en bootjes, maar geen walvissen. En dan zien we in een flits de rug van een walvis. Het gaat zo snel, dat niet iedereen hem gezien heeft en hij ook niet op de foto staat. We blijven zitten en hopen. Gelukkig nog een aantal keren zien we de rug van een walvis uit het water komen. Het zijn mink walvissen. De walvissen zijn soms echt op een steenworp afstand te zien. Het lijkt nog geen 50 meter van de kust. Verder op in het water van de St. Lawrence was schijnbaar ook een Beluga walvis te zien. Dit is een witte walvis. Helaas voor ons hebben wij deze gemist. Een aantal uur hebben we hier gezeten en het wordt toch te fris. Dus vertrekken we weer en gaan nog een stukje rijden voor we naar de camping gaan. Onderweg zetten we muziek op van onze meegenomen USB stick en doen we een spelletje. De nummers spelen we willekeurig af en wie het eerste de naam en artiest raad krijgt een punt. Bij “oude” muziek doe ik het goed en bij actuele muziek zijn de kinderen onverslaanbaar.

Voor we weer bij de tent zijn doen we nog een paar kleine boodschappen, waaronder een stokbrood en een kaasje. Als je dan een beetje in Frankrijk bent, moet je ook gebruik maken van de voordelen daarvan. Ook nemen we een liter bak ijs mee. Wat we niet opkrijgen doen we gewoon weg. Bij de tent blijkt dat we geen ijs hoeven weg te gooien. De kinderen weten er wel raad mee.

Omdat de kinderen op de eerste Zondag van september meedoen met de 5km van de Tilburg ten miles, besluiten ze om een aantal rondjes te gaan rennen op de camping. Het is een beetje suf om een klein rondje meer dan tien keer te lopen, maar ja, je moet wat. Als ze een halfuur gelopen hebben stoppen ze. Bij het laatste rondje kregen ze gejuich van andere kampeerders. Dat vonden ze wel lachen.

Na het eten doen wordt er nog een spelletje gespeeld, Uno en Regenwormen. Dan is het weer bedtijd. Morgen vroeg op, omdat we vertrekken van deze camping en om kwart over acht al aanwezig moeten zijn bij de boot.