Yosemite dag 3 - Reisverslag uit Yosemite, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Yosemite dag 3 - Reisverslag uit Yosemite, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Yosemite dag 3

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maurice

13 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Yosemite

Brrrrr, het was weer een koud nachtje. We (op Veerle na) hebben niet echt goed geslapen. Als ik uit bed ben, maak ik meteen het kampvuur aan. Zodat ik me bij het vuur kan opwarmen. Als iedereen wakker is en hete ontbijt achter zijn kiezen heeft, dan vertrekken we naar Yosemite Valley. Vandaag gaan we namelijk een heel erg flinke wandeling lopen. We parkeren de auto, bij een centrale parkeerplaats en daarna nemen we de bus naar de halte Happy Isles.

Als we beginnen aan onze wandeling, dan heeft het allemaal veel langer geduurd, dan we gehoopt hadden. Het is half elf als we starten. We gaan de Vernal Fall- Nevada Fall Loop lopen. Het is een wandeling van 10,4 kilometer met een totale stijging van 640 meter en daarna weer 640 meter daling. We beginnen met de Mist Trail. Als eerste komen we bij een brug aan, waarbij we uitzicht hebben op de Vernall Fall. Nadat we de brug overgestoken hebben, lopen we omhoog richting deze waterval. Aan het einde van deze eerste klim, wordt het lekker stijl. Er zijn trap treden gemaakt van stenen om de klim naar boven te vereenvoudigen. Eenmaal bovengekomen hebben we een mooi uitzicht naar beneden en zien we ook een plas met water, die de waterval voedt. Deze plas wordt de Emerald Pool genoemd. Hierin mag je niet zwemmen (gebeurd toch), omdat het te gevaarlijk is. Zo ziet het er niet uit, maar de stenen zijn heel erg glad. Lisette en ik hebben deze wandeling ook eerder gelopen en toen zij we op dit punt omgekeerd. Nu gaan we verder en zijn we pas op de helft van onze klim omhoog. Gedurende de klim zien we overal om ons heen squirrels, chipmunks en stellar jays (vogel). Deze zijn erg brutaal en je mag ze niet voeren. Een aantal mensen doen dat toch. We klimmen verder en om kwart voor vier hebben we de top van de Nevada Fall bereikt. Deze weg was veel steiler, dan het eerste gedeelte, en we hebben op veel smalle stenen moeten klimmen. De kinderen doen het goed en geven aan dat ze het leuk vinden. Bij de waterval boven gaan de schoenen uit en lopen we met blote voeten door het poeltje. Ook dat mag niet, maar het is ver van de rand van de waterval en we gaan maar een metertje het water in. Een aantal mensen zwemmen hier door het water. Na een half uurtje lopen we verder en beginnen we aan onze terugtocht. De terugweg gaat via een gedeelte van het John Muir Trail. De terugweg is langer, maar minder stijl. We hebben het tempo er flink in zitten. Halverwege heeft Veerle het wel gehad. Ze mist haar schaapje en moet daar om huilen. Bij een rust pauze, is het moeilijk om de kinderen stil te laten zitten. Want als ze een squirrel zien, gaan ze er meteen achteraan. Omdat we het tempo hoog hebben gehouden zijn we om zes uur weer bij de brug met uitzicht op de eerste waterval. Uiteindelijk zijn we om half zeven weer bij de bushalte. De kinderen hebben het erg goed gedaan. Tijdens de wandeling heb ik een GPS logger bij me gehad. Deze geeft aan dat ik 12,5 kilometer gelopen heb tijdens deze wandeling. Omdat de kinderen zo goed gelopen hebben, mogen ze iets uitzoeken in een winkeltje in het park. Dit doen we pas morgen, omdat het vandaag al te laar is.

Met de bus rijden we terug naar de auto. Voordat we weer naar de tent gaan, wordt er eerst nog gedoucht in het dorp. Daarna doen we nog wat inkopen voor het avondeten. Nu snel weer naar de tent. Als we aankomen, slapen de kinderen en is het koud en pikdonker. We besluiten om voor vandaag maar een maaltijd over te slaan. Iedereen gaat snel naar bed.