Dag 6 Glacier NP - Reisverslag uit Browning, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Dag 6 Glacier NP - Reisverslag uit Browning, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Dag 6 Glacier NP

Blijf op de hoogte en volg Maurice

04 Juli 2013 | Verenigde Staten, Browning

Donderdag 4 juli 2013
Vannacht was het zelfs warm en ook nu weer goed geslapen. Geen beer gezien en dat is een groot pluspunt. De kinderen slapen nog als wij al aangekleed zijn. Een wandeling naar florence falls staat op het programma. Het is een hike van 9,6 mijl. We nemen de bus, voor het geval dat het druk is bij het startpunt. Ook nu weer bij de bushalte een kort gesprek met een amerikaanse.

De hike begint aan de kant van de weg en loopt naar beneden het bos in. We zijn de enige op het pad. Het is stil en het pad is smal. Door de dichte begroeiing lopen we verder. Meestal steekt de begroeing aan weerskanten over het pad en kun je met moeite het pad zien. Het ene moment loop je door kniehoge planten en even later door planten van een meter hoog. En dit alles in het bos. Aan het begin van de hike stond dat we in grizzly gebied zitten, we zijn dus gewaarschuwd. Voorkomen is beter dan genezen. Preventief gaan we dus geluid maken. Hard praten en in onze handeklappen zodat de beren ons horen en er dan tussenuit knijpen. Liedjes zingen is ook een manier. Drie maal drie is negen en ieder zingt zijn eigen lied. Verschillende liedjes komen voorbij, waaronder Roodkapje met ".. .in het bos zijn de wilde dieren...". Goed gekozen nummer zeg Veerle. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel spannend vindt. Daarnaast stikt het van de muggen. De mugenbulten tellen heeft geen nut. Veerle en ik hebben het lekkerste bloed van ons vieren. We lopen een hangbrug over die lekker wiebelt en dan vinden we redelijk verse uitwerpselen. Voor mij is dit de druppel en we besluiten om te draaien. Slechts een derde van de route hebben we gelopen, maar we hebben het gehad met de muggen en de spanning van de beren. Gedurende de heen weg zijn we niemand anders tegengekomen. Nu we teruglopen zien we wel andere mensen.

Op de camping pakken we de auto en gaan naar Logan Pass. Hier lopen we de gletscher op. Lisette en Veerle houden het snel voor gezien en Bram en ik gaan verder. Bram klaagt geen moment en rent van voor naar achter in de sneeuw. Hij heeft echt een super conditie en is niet moe te krijgen. Echt wel trots op die jongen. Boven gekomen zien we een berggeit rondlopen. Ik weet niet hoe lang Lisette en Veerle op ons wachten en we besluiten om terug te gaan.

In het visitors centrum kopen we nog een knuffel. Veerle koopt een big horn sheep die ze Glacy noemt, naar het park Glacier NP en Bram die koopt een zwarte beer die hij Blacky noemt. Daarna laten ze aan de ranger in het visitors centrum hun junior ranger boek zien en stellen ook nog een vraag. De ranger neemt met hun een aantal zaken door en uiteindelijk wordt de junior ranger eed afgenomen. Met de rechterhand omhoog zeggen ze haar na, hoe ze de natuur zullen beschermen. Als ze dat gedaan hebben, krijgen ze een ranger embleem. Hoewel ze er in eerste instantie niet zoveel zin in hadden, hebben ze nu echt de smaak te pakken. Veerle die zegt dat ze in het volgende park ook weer mee wil doen.

De laatste dag voor ons in dit park en we rijden de route naar de zon??? naar de andere kant van het park. Voordat we goed en wel vertrokken zijn, zien we ook drie mountain goat dicht bij een parkeerplaats. Die dieren kunnen op een stijle heling met heel veel gemak klimmen.
Als we bij de andere uitgang zijn geweest rijden we terug. Onze kant van het park is mooier volgens ons. Hier zijn meer de bergen en aan de andere kant zit je veel meer in de bossen. Net voordat we op de camping zijn zien we een bruine beer uit de bosjes komen en aanstalte maken om de weg over te steken. Voor we er erg in hebben zijn we er voorbij en proberen zo snel mogelijk weer om te draaien. Als we terug zijn, zien we hem aan de andere kant van de weg aan een boompje of struik zitten knabbelen. De film camera is gepakt en we hebben hem nog net op film. Of het nu een zwarte beer of Grizly beer is weten we niet. Yes, onze tweede beer gezien deze vakantie.

Terug op de camping komt meteen een ranger naar ons toe gelopen. Er komt een beer onze kant uit, hij doet zijn best om hem weg te jagen en het is maar dat we het weten. Mijn beer spray is binnen bereik en ja hoor ik zie hem. Op 20 a 30 meter achter onze tent loopt hij. Hij zit aan een boom te krabben en de ranger jaagt hem weg. Oké, dit is dus de plek waar ik gisteren in het donker naar keek, toen ik mijn verhaal aan het typen was. Hij is weg en hopen dat ie vannacht niet terug komt. De ranger is ook weg, want een andere beer (een grotere) komt ook onze kant uit. We zijn populair bij de beren. Gelukkig zien we hem niet en is deze beer ook weggejaagd. Op dezelfde plek waar zojuist de beer liep, loopt nu een ree. Dat is toch iets lekkerder slapen. Veerle vindt het wel spannend en heeft het er ook niet op. Maar het valt mee, ze vindt het niet te spannend. Bram vind het super dat er een beer is zo dicht bij de tent.

Onze overburen hebben kinderen en Bram stapt er op af en gaat in het engels tegen de kinderen en hun vader praten. Hij zegt dat er zojuist een beer was. Later op de avond gaan Bram en Veerle samen nog een keer er naar toe en geven een marshmellow aan de jongen. Met name Bram kletst nog wat in het engels met het gezin. Stoer hoor dat hij dat zo uit zichzelf doet. Ondertussen is het weer laat en zit ik weer in het donker mijn verhaal vast te leggen. Laten we hopen dat het weer een rustige nacht wordt. Morgen vroeg op, want dan gaan we naar Canada!

• 06 Juli 2013 - 10:53

De Schootjes:

Knap hoor dat Bram zich zo goed weet te redden in het Engels! Ik heb je verhalen met plezier gelezen en ben erg benieuwd naar het vervolg. Geniet vooral van al het moois om jullie heen en zorg dat de muggen jullie niet verslinden!

• 06 Juli 2013 - 12:17

De Reijntjes:

Hallo vakantie rangers,

Leuk om weer iets te horen uit het verre westen.
    Het is daar een echt dieren festijn zo te horen van muggen tot beren!
    Kijk maar uit ;-) Misschien kom je ook nog wilde indianen tegen. We kunnen niet wachten op de foto's en film!

Veel groeten,

De Reijntjes.