11 Puffins op Andoya - Reisverslag uit Flesnes, Noorwegen van Maurice Staps - WaarBenJij.nu 11 Puffins op Andoya - Reisverslag uit Flesnes, Noorwegen van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

11 Puffins op Andoya

Blijf op de hoogte en volg Maurice

25 Juli 2017 | Noorwegen, Flesnes

Dag 11 Dinsdag 25 juli Puffins op Andoya

Redelijk op tijd vertrekken we vanuit onze camping in Harstad. Het weer is ook vandaag weer goed. We gaan naar het eiland Andoya. Ook vandaag gaan we met een stukje met de boot. De Troms app gebruiken we hiervoor. Hiermee krijgen we 30% korting op de overtocht. Via de app boeken we de overtocht als we in de rij staan. De vorige dat we de app gebruikte, boekten we de overtocht te snel en wat het ticket verlopen (na 1 uur) toen de ferry aankwam. Gelukkig deden ze niet moeilijk. Nu dus pas geboekt, op het moment dat we zeker weten dat we aan boord kunnen en net van te voren. Het lijkt er op dat de ferry’s die alleen in de zomer varen flink duurder zijn dan de reguliere ferry’s. Deze hebben we nu tweemaal gehad en hier was er één prijs per auto en niet ook nog eens afzonderlijk voor de passagiers.

Via de oostkant van het eiland rijden we omhoog naar het noordelijkste puntje, Andenes. Dit dorp ziet er niet uit. Vervallen huizen, het voelt kil aan en mist iedere sfeer. Voor de gezelligheid hoef je hier niet naar toe. Vanuit dit dorp worden veel whale watching trips gedaan. De voornaamste walvis waar ze hier naar op zoek gaan is de potvis. Mogelijk worden er ook bultruggen en orka’s hier gezien. Wij doen niet mee aan de trip, omdat we het te duur vinden.

Onze rit gaat een klein stukje verder naar het zuiden naar Bleik. Hier gaan we wel de zee op. We gaan namelijk op zoek naar Puffins (Papegaaiduikers). Dit doen we op een vissersboot van Puffin Safari. Die brengt ons, samen met een aantal andere toeristen naar het eiland Bleiksoya, ongeveer 2 km voor de kust van Bleik. Het waait goed en het is fris als we vertrekken. Wij nemen deel aan de trip van vier uur en de zon komt weer achter de wolken vandaan. Af en toe beweegt het schip aardig op de golven, maar niets om zeeziek van te worden. Bij het eiland zien we heel veel puffins. Niet te geloven hoeveel. Heel veel drijven er in de zee en als wij met de boot er aan komen vliegen ze op. In de lucht vliegen er ook ongelofelijk veel rond. Het lijken wel muggen die rond een lamp vliegen. Ze zien er schattig uit en ondanks hun kleine vleugeltjes, kunnen ze toch ontzettend snel vliegen. Als je naar het water kijkt waar er een dichtbij zit, komt er een voor je neus langs gevlogen. Dit gaat allemaal zo snel dat het moeilijk is om een goede foto hiervan te maken. Honderden foto’s heb ik gemaakt en ben benieuwd of er een paar leuke tussen zitten. Thuis zal het duidelijk worden. We zien ook een aantal Europese zeearenden, Gewone Alken en Aalscholvers. De begeleider vertelt een leuk verhaal gedurende de trip en het was echt ontzettend leuk om te doen. Iedereen vond het een geslaagde tocht. We hebben hier veel meer Puffins gezien dan in Nova Scotia. Na een rondje rondom het eiland varen we terug.

Voor we weer verder rijden, neem Veerle eerst nog een zakje met wat zand van het mooie en langste zandstrand van Noorwegen mee. We rijden weer een flink stuk, door het mooie landschap tot we aankomen bij Gullesfjordbotn Camping. Deze is nagenoeg vol en we kunnen nog een plaatsje krijgen op een klein stukje groen bij de ingang van de camping. Verder is al het groen al bezet door een tent. We doen het er maar mee. Als de tenten staan, gaan we naar de gemeenschappelijk keuken, waar Lisette het eten klaar maakt en waar we lekker blijven zitten.

De Puffins waren erg leuk en is zeker een aanrader. Het eiland Andoya kan ons minder bekoren dan Senja. Dit was echt een heel mooi eiland.