Dag 10 Regen in Banff - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Dag 10 Regen in Banff - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Dag 10 Regen in Banff

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

08 Juli 2013 | Canada, Lake Louise

Maandag 8 juli 2013
Ik heb geen zin om op te staan. Het klettert namelijk flink op het tentdoek. Nog wat dieper in de slaapzak kruipen, dekbed over me heen trekken en proberen om mijn ogen nog even dicht te doen. Na een tijdje heb ik het wel gehad. Ik ben wakker en ga maar een boekje lezen op mijn iPhone. Hmmm de accu is bijna leeg. Nou, dan zit er niets anders op, dan om maar gewoon op te staan. Zodra ik buiten ben, zie ik dat het wel regent, maar niet zo erg als ik dacht toen ik in de tent lag. Dat is meestal het geval. Het getik op het tentdoek, laat het veel erger klinken dan het is.

Omdat het regent gaan we maar een stukje rijden. Als eerste gaan we naar het visitors center. Even kijken waar de zon in de buurt schijnt. Nou, als we de zon willen zien, dan moeten we een flink stuk rijden of een film bekijken, maar hier in de buurt is de zon niet te zien.

Een ranger vertelt een verhaal over de dieren in deze regio. Zo kun je de leeftijd van een big horn sheep zien aan zijn hoorns. Afhankelijk van hoeveel voedsel hij binnenkrijgt groeien zijn horens. In de winter is er minder voedsel en dan zie je dat er een inkeping in de hoorns zit. Door deze te tellen weet je dus hoe oud een big horn sheep is. Het gewei van een elk valt er iede jaar vanaf en groeit dan weer aan. Dit kan heel snel gaan, tot wel 5 cm per dag. Hoe groter het gewei, hoe gezonder het mannetje is. Dit trekt de vrouwtjes aan zo kunnen deze mannetjes een harem van ongeveer 20 vrouwtjes hebben. Daar hebben ze hun handel wel vol aan. Met het paren met de vrouwtjes en het vechten met de mannetjes, die zijn plaats in willen nemen. Deze mannetjes leven minder lang dan de mindere mannen. In de zomer hebben ze het te druk met vechten en paren en komt er van eten weinig terecht. En in de winter is er weinig eten. Ze worden dan ook vaak slechts een jaar of 8 en dan worden ze slachtoffer van bijvoorbeeld een wolf. Een minder mannetje kan wel 20 jaar worden.

Nu rijden we richting Jasper en we willen wat meertjes bekijken langs de weg. Hopelijk klaart het gaande weg wat op. We komen langs Bow lake en uiteindelijk bij Peyto lake. Peyto lake is het meest blauwe meer van de rockies. Het is angstaanjagend om te zien hoever de gletscher ruim 100 jaar geleden was en hoever deze nu is terug getrokken. Ik ben benieuwd hoelang het meer er nog is. Het regent nog steeds en we rijden terug richting Banff. Onderweg vertellen de kinderen dat ze het leuk vinden op vakantie. Bram vindt het leuk om met het kampvuur bezig te zijn op de camping en Veerle zegt dat ze het zo knus vindt in de tent. Beide vinden camperen leuker dan in een hotel zitten.

Lake Minnewanka is onze volgende stop. Hiet lopen we een klein stukje langs het water. Dit is het grootste meer van de regio. Het regent nu al bijna niet meer. Nu vertrekken we naar Banff. Waarschijnlijk voor de laatste keer deze vakantie. Kopje koffie met een stukje taart of muffin. Dat gaat er wel in. Daarna weer shoppen iin een van de vele winkeltjes. Veerle krijgt een bedeltje van een Big Horn sheep als herinnering aan deze vakantie. Daarna sluiten we de dag af bij de Golden Arches (=McDonalds). Het is lang licht hier en het is na negenen als we terug rijden naar de tent.

• 12 Juli 2013 - 11:56

Vader En Moeder:

wat geniet je toch wij gunnen jullie ook wel heel het jaar werken en je bent heel goied voor de kinderen.
    leuk dat wij via het verslag jullie toch een beetje kunnen volgen
    groetjes aan iedereen je vader en moeder . en opa en oma

• 14 Juli 2013 - 10:07

Dorine:

hallo luitjes,

Wat hebben jullie een prachtige vacantie als ik de reisverslagen lees. Pieter heeft ze ook op mijn
    laptop geprogrammeerd. Jammer, dat jullie toch wel wat regen krijgen onderweg.
    Maar misschien ben je wel blij met wat regen.
    Al zo vroeg uit de veren, om naar Moraine lake te gaan. Maar ikm kan me voorstellen
    dat 't er prachtig is. Zoals de hele reis wel zal zijn.
    Nog heel veel fijne dagen, geniet er van,
    xxxx Dorine!