Arches NP - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Arches NP - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Arches NP

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maurice

03 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Moab

Om half zeven komen we ons bed uit. Lekker douchen en daarna in het ochtend zonnetje, het reisdagboek bijwerken. Om acht uur zijn de kinderen ook uit bed. Na het ontbijt vertrekken we naar Arches NP.

We doen het rustig aan, want we willen om vier uur een wandeling gaan maken. Na een bezoek aan het informatiecentrum rijden we met de auto door het park. We stoppen op verschillende plaatsen. Soms kun je meteen al iets moois zien, op andere plaatsen moet je nog een stukje lopen. Nadat we balancing rock bezocht hebben, kiezen we ervoor om in onze 4x4 jeep een onverharde weg te kiezen. Aan het begin staat aangegeven dat de weg alleen geschikt is voor vier wiel aangedreven voertuigen, met een hoge grondspeling. Dat hebben we, dus dat mag geen probleem zijn. Al snel merken we dat het meer is dan een onverharde weg. We gaan door mul zand, over rotsen, dan weer stijl omhoog dan weer stijl naar beneden. Soms hangen we schuin en vaak worden we flink door elkaar geschud. Dit is veel heftiger dan we verwacht hadden. De weg is negen mijl lang. Op sommige plekken houden we onze vingers gekruist en hopen dat het goed komt. De kinderen vinden het nog steeds leuk, wij denken waar zijn we aan begonnen. Als we op de helft zijn, zien we een nieuw bord. Met daarop de waarschuwing voor erg mul zand. We besluiten het er niet op te waren en draaien om. We kunnen de ellendige weg weer terug rijden. Van de andere kant zien de stukken weg er weer anders uit. Het meeste gaat goed . Bij een stuk weg zien we niet goed hoe we moeten rijden en we wagen het erop. We horen een flinke knal (de bodem plaat raakt een rots), maar we blijven rijden. Even later zijn we weer op de verharde weg. De schade is: 1. Veel stof op de auto. 2. Het water uit de koelbox heeft de achterbank nat gemaakt (door de steile klim en daling) 3. Een illusie armer. We besluiten nu maar op de verharde weg te blijven.

Nadat we nog wat arches (bogen) bekeken hebben, gaan we naar het begin van de wandelroute naar de Delicate Arch. Het is nu vier uur en het is gelukkig al wat afgekoeld naar 39 graden ;-). Na een 500 meter komt Lisette er achter dat de zool van een van haar bergschoenen er half afligt. Hiermee kan ze de route van 4,8 km niet verder vervolgen. Lisette en Veerle keren terug en Bram en ik gaan door naar de Delicate Arch. Het is een heftige klim en ik moet flink doorlopen om Bram bij te houden. Halverwege de klim omhoog wijst Bram mij op mijn kapotte zolen van mijn bergschoenen. Ze zijn gelukkig nog niet zo kapot als die van Lisette, maar het voelt toch niet veilig. We besluiten wel om door te lopen. De schoenen hebben we beide elf jaar terug gekocht. Waarschijnlijk is de ouderdom en de hitte ze fataal geworden. Om half zes zijn we boven op de berg en bewonderen we de Delicate Arch. Het is gelukkig nog niet heel druk. Na wat filmen en wat foto’s maken keren we weer om, omdat beneden Lisette en Veerle zitten te wachten. De zonsondergang bekijken zit er niet in. De terugtocht beginnen we om zes uur en drie kwartier later staan we weer beneden bij de auto. Lisette en Veerle hebben vooral veel tijd doorgebracht bij een watertje. Daarin/bij hebben ze allerlei beesten gezien. Kikkers, vogels, verschillende libellen, verschillende vissen etc. We besluiten om het park te verlaten. We moeten nog eten inkopen. Als we de winkel uitkomen is het al donker. Zin om te koken hebben we niet meer en we bestellen een pizza bij de Pizza Hut. Op de camping weer aangekomen eten we deze op, samen met een bak sla.

Tijdens het eten worden er spookverhalen verteld waarbij de zaklamp gebruikt wordt om het verhaal kracht bij te zetten. Het is nu 10 uur en we zijn allemaal kappot. Het is nu nog het reisdagboek bijwerken en dan snel naar bed.

Morgen verlaten we deze luxe camping en gaan we op zoek naar een nieuw onderkomen. We willen dan voor twee nachten kamperen in Fruita (Capitol Reef NP). Daarna 2 nachten in Bryce Canyon NP, 2 nachten Zion NP en dan gaan we voor 1 nacht naar Death Valley NP. Onze kampeertocht eindigt voor 5 dagen in Yosemite NP. Daarna is het alleen nog hotels. In de campings die we nu tegemoet gaan, zal het internetten een stuk lastiger gaan. Dus wie weet is dat wel het laatste bericht voor een wat langere periode.

• 04 Augustus 2009 - 07:39

A.staps:

Maurice let goed op en doe het rustig we willen jullie weer heel huids thuis hebben.
    groetjes vader en moeder

• 04 Augustus 2009 - 11:28

Angela:

Hallo allemaal,

Jullie maken wel wat mee. Maurice als zelfs jij je vingers kruist dan moet het wel heel wat zijn geweest. Nu nog op zoek naar 2 paar nieuwe wandelschoenen dan?

Heel leuk dat wij zo jullie verhalen kunnen lezen. Heel veel plezier nog en een dikke knuffel voor jullie allemaal van,

Angela, Marco, Lars en Sven

• 04 Augustus 2009 - 20:33

Marlies:

jaja ook wij lezen gezellig met jullie mee!!! Stoere verhalen hoor met halve zolen!!!!
    Hopelijk lukt het de komende dagen nog om ons op de hoogte te houden. Op deze manier hoeven we zelf niet meer op vakantie en maken we het zo allemaal mee!!!
    Heel veel plezier succes en kijk uit voor de beren!!!
    Groetjes vanuit de ringbaan west(toch heel ander) !!

• 04 Augustus 2009 - 20:44

Monic:

Hoi alle4,
    Even tijd gemaakt om jullie verhalen te lezen. Een spannende, soms ook een vermoeiende maar vooral een bijzondere vakantie als ik het zo lees.
    Geniet, ben voorzichtig en pak de draad van het schrijven via de site weer op als het kan.

Liefs voor jullie van mij,

Monic

• 05 Augustus 2009 - 09:11

Pieter:

Groetjes uit Nederland en doe het rustig aan.
    Bram en Veerle er zijn daar geen beren alleen hier en hij heeft ook nog een naam....... Ted.
    hahaha