Dag 3 Yellowstone and Wildlife - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Dag 3 Yellowstone and Wildlife - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Dag 3 Yellowstone and Wildlife

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

01 Juli 2013 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Maandag 1 juli 2013
Het was warm toen we gingen slapen, maar toch ben ik wakker geworden van de kou. Het is 3 uur 's nachts en besluit toch om maar wat extra's aan te trekken. Een luchtbed is niet de ideale ondergrond voor als het koud is. Zo spoedig mogelijk in een shopping mall kijken of we niet wat kunnen vinden wat kan dienen als isolatie laag. Echt last van de jetlag hebben we niet meer, toch staan we om zes uur op. Wij zijn wakker en die muggen ook. Wanneer slapen die beesten nou eigenlijk?

Al onze spullen heeft Lisette verdeeld over de tassen voor we op vakantie gingen. Zodat als een tas niet aankomt, niet één persoon alles kwijt is. Heel handig, maar nu niet meer. Alle spullen voor het kamperen stoppen we in de grootste tas. Dan hoeven we deze alleen in onze tent te zetten. De auto heeft onder de laadvloer nog een ruimte voor kleine spullen. Heel handig, hier gaat ook het een en ander nog in. Met tent en al in de kofferbak past alles er nu goed in.

Gisterenavond is het er niet meer van gekomen om Lewis Lake te bekijken, nu in de mooie ochtend zon doen we dat wel. Lisette raakt aan de praat met een ranger, die op zijn vrije dag gaat vissen op het meer. Veel vis en eenvoudig te vangen geeft hij aan. Het is windstil en heel erg rustig langs het meer. Dat zal wel anders worden als de "hoogte punten" van het park gaan bekijken. Maar eerst gaan we op zoek naar een campeerplaats met meer voorzieningen.

Het is iets over 8 als we stoppen bij het Visitors Center. De kinderen krijgen een krantje om mee te doen als junior park ranger en we krijgen wat informatie over wat er te zien is en over campeerplaatsen. Het is allemaal al vrij vol. Na kort wat bij de tentoonstelling gekeken te hebben, gaan we weer verder

Bij de camping op Grant Village is er geen plaats meer vrij. En bij alle andere campings van deze organisatie ook niet. Het zal toch niet. Snel verder dan maar en op zoek naar een camping van de National Park Service (NPS). Onderweg zien we onze eerste Bizon en stoppen we kort bij de waterval Gibbon Falls. Eindelijk zijn we bij Norris en we gaan hier op de camping kijken voor een plaats. De ranger geeft aan dat er nog plaats is in de B-loop. He he, gelukkig, gisteren hebben we veel gereden en het was juist de bedoeling dat dit vandaag niet nodig was. We rijden het rondje om de lege plek te kiezen. Eerst het lage rondje, niks gevonden. Daarna het hoge rondje, sh*t, de auto voor ons pakt net de laatste plaats. Het is nog geen elf uur en het zal toch niet zo zijn dat we geen plek meer vinden. Ik begin een beetje zenuwachtig te worden. Zeker als ik van de ranger hoor dat soms alle plekke voor 9 uur al weg zijn. Het seizoen is net begonnen en het wordt nu alleen maar erger. We krijgen een lijstje van campsites waar nog plek is. Snel opschieten dan maar.

Eindelijk, Indian Creek heeft nog een aantal plaatsen over. We vinden een mooie plek. De tent staat weer snel op en dat is ook fijn, want het is weer meer dan dertig graden. Deze ochtend hebben we toch meer gereden dan gepland was. Het park is echter heel groot (160 km van zuid naar noord), dus je rijdt al snel een end. Nu we een plaats hebben en de tent staat, is het rijden een stuk relaxter. Bram lijkt plotsklaps door de hitte bevangen en we besluiten om maar snel te vertrekken. Vaak drinken en in de lekker koele auto, dan moet het weer beter gaan.

We rijden een flink eind van dezelfde weg terug naar old faithful. De beroemde geiser die ongeveer iedere 90 minuten een uitbarsting heeft. Het is weer zover, auto's langs de kant van de weg. Waar is het dier te zien? Aan de linkerkant van de weg is een bizon te zien. Lisette ziet aan de rechterkant een coyote in het veld. Snel foto- en videocamera te voorschijn en foto's/video maken. Hij steekt het veld over en we rijden naar de andere kant van het veld. Hij komt erg dicht langs onze auto. Wat een mooi gezicht is dat. Nu hebben we al twee mooie dieren gezien.
Bij een kleine brug staat een bizon in de schaduw. Veel mensen staan dicht bij de bizon, van een afstand maken we ook hier een foto van. We rijden weer verder en komen mooi op tijd bijOld Faithful aan. Rond vier uur wordt de uitbarsting verwacht. Old Faithful doet zijn naam eer aan en barst rond het genoemde tijdstip uit. Dit duurt enkele minuten en is een mooi gezicht.

Iedereen heeft trek en gaan in een restaurant een hapje eten. Ik heb geen zin om op de camping te koken .Ik zie niet op tegen het koken, maar wel tegen het afwassen. Er zijn namelijk nergens bakken waar je kunt afwassen of waar je het spoelwater kwijt kunt. Ja, in het vault toilet. Nou daar heb ik dus geen zin in.

We rijden weer verder terug naar de Grand Prismatic spring in het Midway Geyser Basin. Dit vind ik toch een van de mooiste natuurverschijnselen in het park. Het mooiste zou zijn als je het van boven kunt bekijken, maar dat gaat helaas niet. Ook hier komen bussen met toeristen en op dit moment zijn het bussen met aziaten. Ze zijn nadrukkelijk aanwezig. Nu we dit gezien hebben gaan we weer terug naar de camping.

Op de weg terug zien we nog een elk bull (mannetje) en weer een bizon. Net voor we op de camping zijn stoppen de auto's voor ons. Er wordt naar rechts gewezen en kijken waar wat te zien is. En dan zien we het. Het is een zwarte beer. Het is vandaag een topdag, met de wilde beesten. Onze eerste zwarte beer. Echt heel erg gaaf. Even later is hij verdwenen en rijden we verder.

Op de camping aangekomen spreek ik de ranger aan. Het is een echtpaar die in een camper zitten achter onze plek. Ik vraag hem wat informatie over wildlife (wolven en moose). Ze zijn zeer vriendelijk en ik krijg van alles te horen. Waar ik de meeste kans heb om wolven te zien en dat de populatie aan het afnemen is. Door de jacht op de wolven in de omliggede staten. Daarnaast is er ook een ziekte, waardoor ze hun vacht verliezen en daardoor in de winter doodgaan. We krijgen ook een tip waar we moose kunnen zien (Blacktail plateau drive). Het wordt saai, maar ook hier weer super aardige mensen. Ik vertel van de beer die we zagen en hij vroeg of het een lichter gekleurd vrouwtje was met twee jongen. Nee dat was niet het geval. De afgelopen vier dagen was deze beer op de camping en ze deden hun best om haar en de kids weg te jagen. Hummm, weltrusten.

• 06 Juli 2013 - 10:34

De Schootjes:

Wauw geweldig al die wilde beesten in het echie zien! Heel BIZONder! Ach wat is nou erger? Een paar vevelende muggen of een beer! Of heb je ook anti beren spray bij je? Hihi succes!