Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Maurice Staps - WaarBenJij.nu

Gettysburg

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

07 Mei 2015 | Verenigde Staten, Gettysburg

Het ding waar ik het meest aan moet wenen in de VS blijft het door rood mogen rijden als je rechtsaf gaat met de auto. Dit mag, tenzij het expliciet staat aangegeven. Als ik op automatische piloot rij, dan blijf ik wachten tot het groen wordt. Daarnaast ook het fooi geven. Bij het eten minimaal 15%. Ik geef meestal tussen de 15 en 20 procent. In Europa zou je het bedrag mooi afronden. Hier niet als je met credit card betaald, dan zet je gewoon de tip er bij en telt het totaal op. Er is geen enkele noodzaak voor een mooi rond bedrag.

Na het ontbijt vertrekken we naar nationale park Gettysburg. Dit ligt op slechts enkele kilometers van ons verblijf af, dus dat is wel lekker. Ook vandaag is het weer een snikhete dag. Als eerst het bezoekers centrum bezichtigen en het winkeltje wat erbij zit. Als we binnen alles gezien hebben wat we wilden zien, stappen we weer in de auto. Er is een mooie auto rond rit uitgestippeld, die je langs alle belangrijke onderdelen van de slag bij Gettysburg brengt.

De slag bij Gettysburg vond plaats op 1, 2 en 3 juli 1863 en dit was de grootste veldslag van de Amerikaanse burgeroorlog. Deze slag wordt gezien als het keerpunt in de oorlog. Rond het stadje Gettysburg is op veel plaatsen gevochten en uiteindelijk heeft het noordelijke leger hier gewonnen.

Op de route zien we heel erg veel gedenk tekens. Voor ieder onderdeel staat wel een monument. Of het nu een plaats was waar het kamp was, of een herdenking voor een brigade of regiment. Ik heb het op wikipedia opgezocht en er staan 1320 monumenten en markers. Flink wat dus. Het is een lange route die kris kras door het gebied gaat. Regelmatig stoppen we en kijken we rond. De Amerikaanse burgeroorlog lijkt voor mij iets van een heel ver verleden en het is slechts een 50 jaar voor de eerste wereldoorlog.

In de namiddag zijn we klaar met onze rondrit en rijden we naar ons volgende adres. Nu zitten we in Danville. Dit ligt redelijk in de buurt van Ricketts Glen, waar we morgen naar toe gaan. Onderweg is het druk en we staan regelmatig stil.